dijous, 28 de juliol de 2011

Viggo Mortensen és Sigmund Freud a "A Dangerous Method" de David Cronenberg

 
David Cronenberg és sens cap mena de dubte el director ideal per a unir a una pel·lícula les personalitats de Sigmund Freud i Carl Gustav Jung. Ho és perquè ningú com ell a fet més immersions cinematogràfiques a pulmó en el mon de la bogeria, la neurosi, les obsessions i el sexe. Només cal veure títols com “Videodrome” (1983), “Dead Ringers (Inseparables, 1988), “Naked Lunch” (El almuerzo desnudo, 1991), “Crash” (1996), “ExistenZ (1999), o “Spider” (2002) son un exemple demolidor de com el director canadenc no te cap mena de por a retratar – gairebé sempre de forma crua – el racons més foscos i inquietants de la condició humana. I ho fa des d’una perspectiva gairebé quirúrgica, filosòfica i crítica.

Considerat per molts, de manera errònia, com un director de gènere – en concret de fantasia i terror – sobretot degut a l’èxit de la seva reivindicable òpera prima “Scanners” (1981), “The Dead Zone” (La zona morta, 1983) o “The Fly” (La Mosca, 1986), Cronenberg mostra la seva personalitat d’autor total a la majoria de les seves obres. Però després d’alguns fracassos a taquilla es va haver de reivindicar al llarg d’aquest segle, amb dos “thrillers absolutament recomanables i potents com eren “A History of Violence” (Una història de violència, 2005) i “Eastern Promises” (Promeses de l’Est, 2007) per tornar a recuperar la confiança perduda de la indústria, del públic – cada vegada menys donat a pensar davant un film -  i, fins i tot, d’una bona part d’una crítica acomodatícia i carrinclona. Un dels punts en comú d’aquests dos films era el protagonisme del sempre selectiu Viggo Mortensen.

Precisament Viggo Mortensen, amb Michael Fassbender, Keira Knightley i Vincent Cassel, encapçalen el repartiment de “A Dangerous Method” on David Cronenberg – amb l’ajut inestimable del guionista Christopher Hampton i del productor Jeremy Thomas – recrea un drama d’època on Freud i Jung s’enfronten en un dels capítols fonamentals de la història per entendre la revolució absoluta que ambdós van suposar pel pensament modern. La seva estrena està prevista per a la tardor d’enguany sota producció alemanya i canadenca.

No serà una pel·lícula fàcil. Però els seguidors de David Cronenberg estem encantats perquè, a més, sembla que prepara una altra obra pel 2012 que te com a títol provisional “Cosmopolis”.