Hauríeu de veure

CONSTRUINT, A POC A POC, UN LLISTAT DE PEL·LÍCULES IMPRESCINDIBLES DE TOTS ELS TEMPS I DE TOTS ELS GÈNERES

"Sullivan's Travels" (El viatges de Sullivan, 1941) de Preston Sturges. Amb Joel McCrea i Veronica Lake. Sturges és un oblidadíssim director de comèdies que te en la seva filmografia aquesta obra mestra absoluta que, en mig de la Segona Guerra Mundial, va rodar per reivindicar la comèdia com a gènere i com a forma de vida. Les peripècies d'un director de cinema que vol captar la misèria de la societat que l'envolta està tractada amb un elegància i una saviesa fora de tot dubte. Un dels grans títols de la història del cinema. Ah! I Veronica Lake!!!

"Living in oblivion" (Viure rodant, 1995) de Tom DiCilo. Amb Steve Buscemi, Dermot Mulroney, Catherine Keener. Clàssic del cinema independent i del baix pressupost del norantes. Va arrassar a Sundance i DiCilo va esdevenir un dels noms a seguir. Fresca, entretinguda, dolçament còmica però poc condescendent mirada sobre el mon del cinema.

"Mars Attacks!" (1996) de Tim Burton. Amn Jack Nicholson, Glenn Close, Pierce Borsnam, Sarah Jessica Parker. Comèdia marciana per exel·lència que retrata la invasió dels marcians al planeta terra enmig d'una demostració sense antencedents de l'estupidesa humana. Divertidíssima i amb molt mala baba. Un Burton en plena forma.

"Training Day" (2001) d'Antoine Fuqua. Amb Denzel Washington, Ethan Hawke. Denzel Washington és va pasar al costat fosc amb aquest thriller sobre policies corruptes, ben dirigit, ben escrit i ben interpretat. El canvi de registre li va suposar a Denzel Washington el seu segon Oscar i el primer com a millor actor.
“Pulp Fiction” (1994) de Quentin Tarantino. Amb John Travolta, Samuel L. Jackson, Uma Thurman, Harwey Keitel, Tim Roth, Bruce Willis, Ving Rhames, Maria de Medeiros, Eric Stolzt. La segona pel·lícula de Tarantino el va posar a l’òrbita dels grans directors i va acabar esdevenint un referent d’un nova manera de veure el cinema. Divertida, violenta, narrativament innovadora, personatges treballadíssims i plens de matisos, i diàlegs meravellosament construïts. Única i irrepetible.

“Giant” (Gegant, 1956) de George Stevens, Amb Rock Hudson, Elizabeth Taylor, James Dean, Carroll Baker, Sal Mineo, Dennis Hooper. El ressó de “Giant” va venir donat en principi perquè es va estrenar poc després que James Dean morís en un accident de cotxe. Però morbositat apart, és un fals western que s’aproxima al melodrama. El paisatge de Texas esdevé un personatge més d’aquesta pel·lícula riu per excel·lència.

“Zelig” (1983) de Woody Allen. Amb Woody Allen, Mia Farrow. És segurament una de les millors pel·lícules de Woody Allen però la història l’ha tractat molt malament. A través d’un fals documental, Allen explica la vida d’un home camaleó que es transforma en la persona o en el grup social que l’envolta. Això li serveix per fer un repàs a la història del segle XX i, a més mostrar els seus fantasmes més íntims. Imprescindible.

"The Dirty Dozen" o "Doce del patíbulo" (1967) de Robert Aldrich. Amb Lee Marvin, Robert Ryan,  John Cassavetes, Charles Bronson, Richard Jaeckel, Ernst Borgnine, George Kennedy, Robert Webber, Jim Brown, Trini López, Clint Walker, Telly Savalas, Donald Sutherland. El gran Robert Aldrich aprofita un guió de ferro de Nunnally Johnson i un repartiment absolutament irrepetible per construir un clàssic del cinema bèlic amb humor, acció, emoció i un gran sentit de l'aventura en estat pur. No et canses mai de veure-la.

"Dead Ringers" o "Inseparables" (1988) de David Cronenberg. Amb Jeremy Irons i Genevieve Bujold. Pel·lícula malaltissa i inquietant com poques del director canadenc David Cronenberg que explica l'extranya relació simbiòtica - i alhora parasitària - de dos germans bessons ginecòlegs amb personalitats radicalment diferents. Ambdós personatges son interpretats per un Jeremy Irons en el millor moment de la seva carrera. Cronenberg és un director ara oblidat, però cal rescatar-lo perquè va arribar a fer un carrera força personal i "Dead Ringers" és un dels cims de la seva carrera.


"North by Northwest"  o "Con la muerte en los talones" (1959) d'Alfred Hitchcock. Amb Gary Grant, Eve Marie Saint, James Mason, Martin Landau. És gairebé impossible trobar una pel·lícula millor d'aventures, amb humor, ritme, escenes inoblidables - tothom recorda la de l'avioneta perseguint el protagonista per un inacabable camp de moresc - i un Cary Grant aparentant tenir vint anys menys del que tenia. Tot sota la ma mestre de Hitchcock possant a proba la seva teoria sobre el McGuffin. I magistral partitura de Bernard Hermann. Mil i una vegades imitada i mai no superada.


"Lawrence of Arabia" (1962) de David Lean. Amb Peter O'Toole, Omar Shariff, Anthony Quinn, Alec Guinness, Claude Raines, Jack Hawkins, José Ferrer, Arthur Kennedy. Com és possible fer un biopic - biografia cinematogràfica - amb un pressupost espectacular que conté algunes dels malsons de producció més notables de la història del cinema i, alhora, construir una obra intimista, gairebé psicològica, amb un desenvolupament intens de tots els personatges? Això només ho podia, i només ho ha sabut fer, David Lean. La seva filmografia ho demostra abastament. Una meravella que cal veure en la seva darrera edició remasteritzada i amb alguns minuts de més. Els més perepunyetes és poden dedicar a recercar quines escenes - no poques - estan filmades a l'estat espanyol.

"Casino" (1995) de Martin Scorsese. Amb Robert De Niro, Joe Pesci, Sharon Stone. La primera vegada que vaig veure "Casino", vaig pensar que era una mena de prolongació de "Goodfellas" (Uno de los nuestros, 1990) i que potser estava repetint la mateixa pel·lícula. Però posteriors visionats m'han demostrat que "Casino" conté un "corpus" propi i que esdevé un dels cims narratius de la signatura Scorsese. Tres hores de cinema intens on el director novaiorqués mostra tota la seva sabiduria, que no és poca, en una història de gangsters a La Vegas dels setantes.

"Notting Hill" (1999) de Roger Michel. Amb Hugh Grant, Julia Roberts, Ryhs Ifans. Més d'un posarà el crit al cel, però com que aquesta és una tria molt personal, no tinc cap mena de vergonya en citar aquesta pel·lículeta a la llista. Comèdia romàntica deliciosament ensucrada, amb sentit de l'humor, bona banda sonora carregada de balades pop i soul força efectives, guió inversemblant, i secundaris robaplans esplèndids. A tot això s'afegeix alguna que altra solució visual - com el travelling temporal pel mercat de Notting Hill - que resulta força agradable i, fins i tot, saludable. El Hugh Grant posa la cara de "tontaina" que tan be li surt, i la Julia Roberts està símplement espectacular. Què no només d'obres mestres viu el personal!

"The Big Sleep" o "El somni etern" (1946) de Haward Hawks. Amb Humprey Bogart, Lauren Bacall, John Ridgely, Dorothy Mallone. Si hi ha un adjectiu que encaixa amb aquesta pel·lícula és el de "perfecte". Un Hawks àcid, subtil i vigorós, unit a la química de Bogart i Bacall, més el guió de William Faulkner, Leigh Brackett i Jules Furthman adpatant la novel·la del gran Raymond Chandler; la fotografia prodigiosa de Sid Hickox i a la inoblidable música de Max Steiner, fan d'aquesta pel·lícula un referent total i una cita ineludible amb el setè art. I si teniu alguna vegada el dubte sobre el que és una obra mestra del cinema, només cal que veieu aquesta pel·lícula per entendre de que va la cosa.


"Scarface" O "El precio del poder" (1983) de Brian De Palma. Amb Al Pacino, Michelle Pfeiffer, Steven Bauer, Mary Elizabeth Mastrantonio, Robert Loggia.  De Palma no és un dels meus directors preferits, però he de reconèixer que a aquesta pel·lícula va aconseguir fer de l'excès i del mal gust, una mena de suma que donava una xifra positiva. Pacino està incontrolat, com De Palma amb la seva càmara intentant homenatjar el clàssic de Howard Hawks de 1932 del mateix títol. Festival de violència i cocaïna tractat com una tragèdia grega amb escenes que han passat a la història del cinema recent


"Touch of Evil" o "Sed de Mal (1958) d'Orson Welles. Amb Charlton Heston, Janet Leigh, Orson Welles, Marlene Dietrich. Només amb el prodigiós pla seqüència que dona peu als títols de crèdit de la pel·lícula, Welles es va gastar tot el pressupost que tenia per a la seva realització. Heston va haver de posar el seu nom, el seu prestigi - llavors en tenia, i molt, a Hollywood - i diners, per fer un film negre encara no superat. Barroca, densa, violenta, sexual i crepuscular, poques vegades una pel·lícula parteix d'una anècdota tan trivial per acabar esdevenint una radiografia exacta i cruel de la corrupció.

"Fight Club" o "El club de la lucha" (1995) de David Fincher. Amb Edward Norton, Brad Pitt, Helena Bonham Carter, Meat Loaf, Jared Leto. Fincher sempre ha estat un director que ha aconseguit inquietar-nos a la butaca del cinema. Son molts el que citarien abans "Seven", però "Fight Club" em sembla una pel·licula més personal, dura, nerviosa, i afilada. Fincher retrata la modernitat a través del ulls d'un esquizofrenic especialment lúcid i torturat. I amb el final feliç més rar de la història del cinema (i no descobreixo res).

"Groundhog Day"o "El dia de la marmota" o "Atrapado en el tiempo" (1993) de Harold Ramis. Amb Bill Murray, Andie McDowell, i Chris Elliot. Segurament més d'un/a s'estranyarà que inclogui aquesta pel·lícula a aquesta secció, però jo la trobo especialment rodona i, el cert, és que tothom que l'ha vist en te un bon record d'ella. Comèdia romàntica disfressada de ciencia ficció per fer una faula moderna, dolça, divertidíssima i entretinguda sobre l'amor i sobre les relacions humanes. A vegades penso que es una revisió d' "It's a wonderful life" de Frank Capra.

"Twelve Monkeys" o "Doce monos" (1995) de Terry Gilliam. Amb Bruce Willis, Brad Pitt, Madeleine Stowe, David Morse, Christopher Plummer.  Gillian és el membre de Monty Phyton més actiu al cinema i,segurament, el que menys reconeixement ha obtingut. Segurament donat el seu caràcter wellesià. A "Twelve monkeys" va trobar un equilibri total entre el seu surrealisme absurd, cruel i tragicòmic i un guió excel·lent de David Peoples i Janet Peoples. Willis està forá be, però el que se surt és un Brad Pitt que esclatava definitivament.


"Apocalypse Now" (1979) de Francis Ford Coppola. Amb Martin Sheen, Marlon Brando, Robert Duvall, Lawrence Fishburne,  Frederic Forrest, Dennis Hopper, Harrison Ford. Basada en "El cor de les tenebres" de Joseph Conrad, Copolla i John Millius van escriure un guió colosal per filmar una pel·lícula que va esdevenir un malson de producció des del primer moment. Tot i que havia de ser protagonitzada per Harvey Keitel o per Steve McQueen, Coppola va haver d'optar per Martin Sheen a darrera hora. El rodatge a les Filipines va acabar amb la salut de Sheen que va arribar a patir un infart. Be vaja, va acabar amb la salut de tots, principalment la dels productors que van haver d'acabar trobant més de 35 milions de dòlars de l'época, a més de lidiar amb el sempre especial i excèntric Marlon Brando. Si teniu a ma la versió "Redux" de la pel·lícula no dubteu a gaudir-la. Cinema total.

"Citizen Kane" o "Ciutadà Kane (1941) d'Orson Welles. Amb Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Ruth Warrick. Gairebé és innecessari incloure aaquest film a la llista, però no fa massa temps, un ampli grup de directors i crítics va arribar a signar una mena de manifest on venien a dir que no els hi agradava la primera pel·lícula d'Orson Welles. Així que, per si de cas, em desmarco d'aquesta colla d'snobs, i m'uneixo descaradament al nombrós grup que afirmem que és una de les deu millors pel·lícules de la història de cinema. Més moderna i brutal que mai, mereix revisions constants per copsar tota la seva grandària.

"The bad and the beautiful" o "Cautivos del mal" (1952) de Vincente Minelli. Amb Kirk Douglas,  Lana Turner, Gloria Grahame, Dick Powell, Walter Puidgeon, Gilbert Roland. Cinema vist des del cinema, amb la mirada sempre crítica de Minelli, en un treball narrativament arriscat ja que la història s'explica a través de tres narradors diferents. Alguns troben a faltar el color, Minelli m'era el mestre indiscutible, però el blanc i negre li escau molt i li afegeix potència dramàtica.

 "Jaws" o "Tiburón" (1975) d'Steven Spielberg. Amb Roy Scheider, Robert Shaw, Richard Dreyfuss i Lorraine Gary. La primera pel·lícula d'Spielberg rodada expressament pels cinemes va ser aquesta cinta que mesclava sàviament les aventures marines de tota la vida, amb el terror animal. Tot i que ha estat mil i una vegades imitada - l'escena inicial és segurament una de les més pariodades de la història del cinema - encara conserva una vitalitat assombrosa que l'ha convertit en un clàssic absolut. La partitura de John Williams, amb clares influències d'Strawinsky, és un dels cims de les bandes sonores. Durant alguns anys va ser la pel·lícula més taquillera de tots els temps fins l'aparició d"Star Wars".

"Ronin" (1998) de John Frankenheimer. Amb Robert De Niro, Jean Reno, Natascha McElhone, Stellan Skarsgard, Skipp Sudduth. Sean Bean i Jonathan Price. El veterà i efectiu Frankenheimer planeteja una pel·lícula d'acció trepidant amb molts especialistes i pocs efectes especials. Les persecucions de cotxes estan carregades d'adrenalina i el guió amaga la signatura de David Mamet tot i que sota el psudònim de Richard Weisz, per diferències amb la producció. El casting és dels irrepetibles i l'us del MacGuffin hauria fet les delícies del propi Hitchcock.


"The quiet man" o "L'home tranquil" (1952) de John Ford. Amb John Wayne, Maureen O'Hara, Barry Fitzerald, Ward Bond, Francis Ford i Victor McLaglen. El mestre Ford torna a Irlanda envoltat dels seus actors preferits per rodar una meravellosa comedia dramàtica de la que n'estic, ho confesso obertament, absolutament enamorat. Si la podeu veure en versió original molt millor perquè l'accent irlandés és deliciós i suggerent. Del meravellós guió de Frank S. Nugent no cal ni parlar-ne. La música de Victor Young és una proesa poètica. Una pel·lícula perfecta. Així, com sona

"Trading Places" o "Entre pillos anda el juego" (1983) de John Landis. Amb Dan Aykroid, Eddie Murphie, Denholm Elliot, Don Ameche, Ralph Bellamy i Jamie Lee Curtis. En algunes llistes apareix, merescudament, com una de les cent millors comèdies de la història. Segurament l'heu vist ja alguna vegada però mereix una revisió. Faula molt més malvada del que sembla sobre l'ample de banda fosc del capitalisme i, alhora, hereva de les benintencionades comèdies clàssiques de Frank Capra.

"Le Samurai" o "El silenci d'un home" (1967) de Jean Pierre Melville. Amb Alain Delon. Cinema negre amb rerafons gairebé existencialista. Ritme lent i sobrietat formal amb aires minimalistes. Molt desconeguda pel gran públic.

"Miller's crossing" o "Muerte entre las flores". (1990). Els germans Cohen tornen al cinema negre, un dels seus gèneres preferits, per fer una pel·lícula de gangsters molt personal. Amb Albert Finney, Gabriel Byrne, Marcia Gay Harden i el sempre efectiu John Turturro.

"One, Two, Three" (1961) de Billy Wilder i amb guió de I.A.L. Diamond. Comèdia Magistral. Amb James Cagney, Arlene Francis, Pamela Tiffin i Horst Buchholz. En gloriós blanc i negre.